luni, 17 octombrie 2016

Episod cu final neasteptat

  Veneam acum vreo zece zile de la Tesco, ca de obicei, cu un rucsac plin in spate si doua sacose idem in maini. Si mergeam asa, printr-un soare caldut de octombrie, cu capul intre urechi, in lumea mea. In fata mea, doi tipi tinerei. Unul dintre ei a dat pe jos o bucatica de ambalaj. Zic in gand, mai, si asta, n-a vazut ca i-a scapat. Nici 5 secunde mai tarziu, tanarul cel ravisant cu pantaloni hipsteresti care-i dezvaluiau duios crapatura curului... a aruncat din mana nonsalant toata punga. Pe trotuar. Pleosc.

  Nu ma intelegeti gresit, Anglia nu e Suedia. In Suedia puteai linistit sa folosesti asfaltul pe post de inghetata, sa dai binisor cu limba pe el, asa curat era. Nici un gunoi, nici cel mai mic. Nimic! Iaca poezia. Orasul in care stam acum e unul curat, chiar curat, nu am ce sa zic, mai vezi asa cate o chestie aruncata de vreun idiot sau zburata de vantul care aici bate uneori asa voios incat iti ia din mana orice si ti-l zboara instant la 600 de metri mai departe, ca sa fii tu Usain Bolt si nu mai prinzi nenorocita de punga! Gunoi semnificativ se produce la concerte, manifestatii, festivaluri, weekenduri pe plaja, etc. Si atunci primaria curata imediat. 

  In ziua aia nu batea vantul. Doar vantul nesimtirii adia. Am simtit cum imi urca tensiunea in urechi, am accelerat cu pungile in maini, i-am ajuns din spate si le-am zis in engleza "nu va suparati, ati scapat ceva pe jos". La care, inculpatul, fix ala care aruncase ditai ambalajul pe trotuar, se uita la mine, pufneste in ras si ii zice prietenului sau, intr-o romana moldoveneasca impecabila: "ia uite si la asta ce-a apucat-o!"

  Am respirat adanc, m-am uitat in ochii lui si i-am zis in romana pe tonul ala de mama ofensata (mamele stiu care, tonul ala are si o privire de otzel): "Baietzas, daca iti ard doua perechi de palme acu' o sa zbori pan' la ma-ta aia proasta care te-a crescut nesimtit asa! Ia gunoiul de pe jos AAACUUUM!" Fratioare, era sa se impiedice, cu asa viteza s-a dus dupa punga. L-am informat si ca amenda pentru "littering" este de 150 de lire si-am plecat in spume. 

   Foarte multa lume are impresia ca daca vorbesti romaneste nu te intelege nimeni in alta tara, asa comenta Mara pe strada cand am ajuns aici si ii tot ziceam ca nu se stie cine aude si intelege, nu tre' sa zicem "iaaa uite ce fusta urata are tanti aiaaaa" ca tanti s-ar putea sa fie romanca sau sa fi invatat romaneste. Dar Mara e mica, a invatat intre timp. Si Mara nu arunca gunoi pe strada, n-a facut-o niciodata. Pentru ca mama lu' Mara a invatat-o sa nu fie nesimtita. 

  N-o sa fiu stupida sa zic ca vai, englezii nu arunca. Arunca pe jos gunoi. Dar statistic vorbind, procentual din populatie... aia mai nesimtiti sunt neamuri proaste d-astea, venite de prin alte parti unde se poate arunca gunoi pe jos fara sa platesti multi bani. 150 de lire inseamna multi bani. Amenda pentru littering, in functie de gravitate, poate ajunge la 2500 de lire (doua salarii minime pe economie) daca, de exemplu, arunci pe strada chestii mari sau materiale de constructie. Asa ca da, civilizatia se face cu biciul. Cu amenda. Si cu politia mamelor :))))))))))

12 comentarii :

  1. Revin la chestia cea mai tare pe care am auzit-o de la inceputurile noastre in Canada, cand de dupa un raft de electrice la un mare magazin de chestii pentru casa s-a auzit cu cel mai neaos accent: "Ai de p**a mea ce de becuri au astia...", iti dai seama cum ne-am tavalit toti pe jos de ras auzind... - am avut bafta ca mi-am invatat repede lectia, nu stii niciodata cine te intelege :-) Si da, generalizez putin, dar romanii ca natie sunt in general tare nesimtiti, vad intre cunostintele si prietenii nostri, procentajul e mult mai mare decat intre canadienii nascuti aici (indiferent de ce origine, prima generatie cu adevarat canadiana in orice familie isi insuseste politetea si civilizatia in general, inclusiv copiii romanilor nascuti aici, cu mici exceptii...)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ah si ce mi-ar fi placut sa vad moaca "baietasului" cand i te-ai adresat... :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Pai iti dai seama ce ochi a belit tartanul :)))))

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu, turist evident in centrul Madridului (cu aparat foto si harta in mana). Ma opresc niste nene/tanti sa ma intrebe ceva de o contributie pentru niste copii sarmani, dar anonimi, stiti povestea clasica.

    Ei saracii ii dedeau inainte in spaniola/engleza, doar-doar se prinde ceva, dar se vedea de la o posta ca sunt romani. Nu zic nimic-nimic, nici nu ma opresc, dau din mana a lehamite si trec mai departe.

    Nu apuc sa traversez ca ma opresc niste domni/doamne foarte binevoitoare, clar localnici din Madrid. Ma intreaba daca ma pot ajuta cu indicatii pe harta, si pana sa apuc eu sa intreb, imi zic toti sa am maaaaare grijaaa, ca pe aici sunt multi romaaaani si astia fura tot ce prind. Si sa tin mainile pe rucsac si sa nu vorbesc cu romanii ca e periculoooos.

    Acum ce sa le mai zic la oameni, ca imi venea pe de o parte sa rad, da zaaau ca parca daca nu imi venea si sa plang asa, mai ales ca ei erau cu gura pana la urechi si pana la dumnezeu de binevoitori. Am fugit de acolo dupa ce mi-au dat ei niste indicatii de frica sa nu ma intrebe: "Da tu de undeee esti?" :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))))))))))))) Eu le-as fi zis din prima ca-s romanca. Si ca nu toti suntem la fel. Si ca tiganii de fapt nu-s romani. Sunt tigani.

      Ștergere
    2. Tigani nascuti in Romania! :)))

      Ștergere
  5. Asta m-a socat pe mine la Paris - ca noi l-am prins curat. Da curat rau, in ciuda a ceea ce se spune. Am inteles ca amenda e si la ei zdravana si ca de cand se aplica cu sfintenie e curat. Si banuiesc eu ca in perioadee in care nu e sunt alea full de turisti de prin toate partile lumii, unde nu decartezi 200 de euro pt un chistoc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu unde ai gasit tu curatenie la Paris ca daca nu vedeam maldarele de capace de bere si chistoace pe toata "pajistea" (de pe care lipsea iarba) din fata Turnului la inceputul lui septembrie poate credeam :)))) Dar asa esti tu, romantica! :)

      Ștergere
  6. eu am facut aceeasi remara la adresa a unor adolescenti nordici bauti. Si-au strans gunoiul si cerut scuze! si nu de frica, pur si simplu nordicii nu sunt educati cu frica ( se face puscarie pt asta) ci pt ca o facusera dintr-o copilarie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Frica exista. E intrinseca. Cand zic "frica de bataie" nu o zic ad literam. Si nordicii au teama de amenda, de exemplu. Aia e pedeapsa.

      Ștergere
  7. A-i spune unui necunoscut despre "ma-sa proasta" mi se pare halucinant. Sper doar ca ai mai colorat discutia originala aici, pe blog, de dragul expresivitatii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-am colorat nimic da' daca nu-ti place, poti sa ma parasesti, Cristina! Si mie mi se pare halucinant sa arunci gunoi pe jos, asa ca ne vom declara halucinate impreuna!

      Ștergere