marți, 16 mai 2017

Cum functioneaza un oras

  Tocmai ce m-am intors de la Primarie unde am participat timp de 6 ore si jumatate la un "induction training" pentru angajatii cei noi ai Primariei Portsmouth. Ma grabesc sa scriu, in primul rand ca sa nu uit, desi mi-am luat notite special in acest scop, si in al doilea rand pentru ca dau pe afara de cuvinte. Mi se pare ireal. Am impresia ca am visat o zi si ca asa ceva nu se poate. 

  Intalnirea asta a fost pentru 15 angajati noi ai Primariei. Primaria are, cred, niste zeci de divizii, erau acolo oameni de la Protectia Copilului, Emas, Transporturi, Parcuri, Servicii Sociale, Housing (serviciul care ofera locuinte sociale celor in nevoie). Mbon. De ce am fost chemati? Pai ca sa ni se explice ce face "organizatia" sau "corporatia" numita PCC (Portsmouth City Council), sa intelegem cum functioneaza ea, ce avem de facut, ce nu avem voie sa facem, cu ce se ocupa ea, ce drepturi si obligatii avem. Ni s-a mai tinut o sedinta de inductie de catre sefa noastra "de linie" cum zic ei, atunci ne-au fost detaliate amanuntele despre divizia noastra si jobul concret de BLA (Bilingual Learning Assistant). 

  Astazi, un nene mic cat un dop dar simpatic pana la ceruri, ne-a vorbit sase ore despre Primarie. De cand am venit aici ne tot intrebam, eu si Marius, mah, cum se face ca la astia merge? Merge sistemul. Bine, trecand de faptul ca civilizatie, sute de ani de progres, lipsa comunismului deci implicit a coruptiei pe care el o genereaza (desi, daca suntem sinceri, in Romania coruptia e la ea acasa de multe sute de ani, pe stil balcanic-turcesc-peshches), diferente de mentalitate, politete, etc. Dincolo de astea, te intrebi cum merge? De ce merge? Bineinteles ca primul raspuns este pentru ca banii de la cetateni nu sunt furati de cei care lucreaza in aparatul de stat. Asta e cea mai importanta trasatura a sistemului. Sunt si aici corupti, nu ma indoiesc de asta... dar fura cu atata bun simt incat marea parte a banilor cetatenilor se intoarce la cetateni sub forma de SERVICII. 

  Am auzit azi de sute de ori cuvantul "CUSTOMER" si "CLIENT". Adica rezidentul din orasul Portsmouth. Pe blogul asta nu ati vazut nici macar odata litere bold rosii :) Literele astea sunt motivul pentru care eu personal am plecat din Romania. Eu credeam cu tarie ca eu, platitor de taxe si impozite in orasul numit Ploiesti si in tara numita Romania, eu, cine oi fi eu, prost, urat, destept, cu studii sau fara... eu sunt CLIENTUL lor. Si am platit un serviciu. Si am dreptul sa mi se ofere acel serviciu pentru ca eu le platesc lor salariul. Punct. Lor adica politistilor, medicilor de la stat, functionarilor de la Primarie si, nu in ultimul rand INVATATORILOR si profesorilor care populeaza scolile Romaniei. Eu. Eu le platesc salariul. Cand spui asta in Romania esti brusc scuipat... ca stai sa vezi ca aia n-au salarii mari... ca stai sa vezi ca o fi si-o pati! Ca cum sa nu ia si ei o spaga, un cadou de 30 de milioane? Ca n-au bani...

  Nici aici oamenii din sistem n-au bani asa multi ca cei din privat! E o mare gluma in Primarie chestia asta, si ti se spune din start: daca vrei sa lucrezi aici, sa fii constient ca nu vei avea multi bani! Adica sa stii sigur de ce alegi jobul pe care il alegi... nu sa te vaiti dupa aia ca vaaai ce salarii mici au cei din Primarie si uite domle, d-aia cer spaga :))) Ni s-a spus azi ca daca primesti un cadou, de orice fel, in primul rand tre' sa il refuzi. Daca cumva cel care ofera s-a putea ofensa, ai voie sa primesti ceva care costa mai putin de 5 lire. Dupa ce-l primesti, vii cu el la Primarie, il declari la sefu' si il dai Primariei. Va merge catre un charity unde se va trage la loterii diverse tinute de Primarie :)))) Deci, da?  

  Asadar, cetateanul e clientul nostru. In cazul meu specific, scoala este clientul meu pentru ca scoala plateste un abonament la Primarie ca sa ma primeasca pe mine ca serviciu. Copilul este beneficiarul acestui serviciu dar scoala este clientul. Tipul a parut impresionat ca eu stiu asta :))) asta inseamna 1 an jumate de lucrat intr-o scoala, si daca dai cu matura pe jos si tot afli chestii utile. 

  Cel mai tare m-a lasat azi cu gura cascata felul in care functioneaza acest Consiliu. Cum functioneaza orasul? Pai sa va zic eu... Primaria are 5000 de angajati. Nu, n-am pus un zero in plus, e vorba de cinci mii de angajati din niste zeci de servicii care acopera toate problemele pe care le-ar putea avea un om in viata lui, de la sanatate la casa, masa, scoala, copil, job........ mai ziceti voi restul. Ei bine, aceasta organizatie sau corporatie (asa s-a exprimat azi nenea ala) produce bani ca sa tina orasul. Una pentru ca taxele nu-s deajuns, a doua pentru ca finantarea de la guvern va disparea cu totul in urmatorii 2 ani, deci orasele vor trebui sa se sustina singure!

  Tot ce am auzit azi mi-a tipat a management de biznis de succes. Bine, si a PR, dar asta era scopul acestei sedinte, sa ne faca constienti de cat de mare e hardughia si cu ce se ocupa ea, sa ne faca si "mandri" ca lucram acolo, sa avem multe informatii pozitive pe care sa le dam mai departe... mi-a adus aminte mult de cursurile din facultatea de comunicare pe care am terminat-o acum multi ani si care m-a invatat toate chestiile astea... si mereu ma gandeam ca n-o sa le vad niciodata la modul real aplicate pentru ca in Romania nu exista asa ceva. Ei bine, azi le-am vazut si pentru ca le-am recunoscut pe fiecare in parte, am fost extrem de incantata. 

  Primaria Portsmouth produce bani. Multi. Una ca ia de la noi pe taxe, council tax aplicat pe case (si daca esti chirias tre' sa dai o suma anume pe luna pentru servicii locale), taxe pentru proprietarii de case, apoi amenzi pentru diferite abateri, licente pentru restaurante, vanzare de alcool, mers la targuri unde vinzi ceva, platesti taxe pentru afaceri etc. Asta e ce strange de la cetateni. Si e o parte destul de mica din buget. Pentru ca, in rest, Primaria produce bani. 

  Cateva date amuzante. Primaria Portsmouth poseda: Portul (unul dintre cele mai mari din Europa), MMD Shipping (cel mai mare importator de fructe exotice din Europa, toate bananele si alte asemenea pe care le mancati sunt aduse pe aici prin orasul asta!), o reprezentanta Mercedes, un Matalan (magazin de tzoale), un Waitrose (hipermarket)... a, si stiti ca e o autostrada acilea, o cheama M275? E, e a lu' Primaria care ia din taxa de drum pentru asta! In plus, detine 13.000 de case, pamant, un centru de sporturi, ii zice Mountbatten (piscine, sporturi, etc) si 2 terenuri de golf. Plus Spinnaker Tower, Clarence Pier si multe alte "distractii" din oras, atragatoare de turisti. In plus, Primaria vinde servicii catre alte primarii mai mici sau mai putin performante: resurse umane si training. Asta a fost asa, doar ce si-a adus aminte nenea fara sa aibe o hartie in fata. Mda... aveam o vaga impresie despre cat de bogat si de bine administrat e orasul asta iar azi am aflat de ce. Pentru ca management! Asa ii zice!

  Dincolo de management, cei 200 de mii de locuitori sunt vazuti ca a fi clienti. Sunt vazuti ca a fi responsabilitatea lucratorilor in Primarie. Practic daca un om te intreaba pe strada ce-ar trebui el sa faca in cutare situatie legata de primarie, ti se spune ca ala e responsabilitatea TA, ca trebuie sa te duci si sa afli pentru el, sa il duci acolo unde are el nevoie in asa fel ca cetateanul sa nu se duca sa sune la toate diviziile sau sa se duca sa bata la usa la toate birourile. Chestie imposibila dealtfel, pentru ca nu se poate intra in nici un birou fara sa dai cu legitimatia pe care o ai atarnata de gat la chestia care deschide usa. Security reasons. Corect. 

  Nenea a trecut apoi la cetateni, ia sa vedem daca stiti voi ce anume stie Primaria despre rezidentii ei? Si ne-am pus toti pe treaba si am realizat la final ca primaria stie TOTUL despre noi. Iar eu am realizat ca de fapt cu cat esti mai jos in societate, cu probleme mai multe, stie MAI MULT despre tine. De la numarul de asigurare sociala (un fel de CNP dar care la ei are un sens si un scop, nu te pune nimeni sa vii cu copie dupa buletin sau certificat de nastere ca sa demonstrezi cine esti, toate sunt in sistem pentru ca EI ti le-au dat, ar fi absurd sa ti le ceara tot ei mereu!) la numarul de telefon, istoricul medical, neamuri, adrese, infractiuni, amenzi, copii cu probleme... pana si numarul de la rochie il pot avea daca vreodata ai cerut vreo uniforma cuiva :))))) Ni s-a spus ca Primaria este singura institutie din stat care are atat de multe date despre oameni. Politia le stie doar pe ale ei, NHS-ul doar pe ale lui, scolile doar pe ale lor... Primaria e aia care stie totul despre tine. Iar mie asta mi se pare fabulos si extrem de util, brusc mi-am explicat cum mama dracului prind astia orice infractor in 24 de ore! Iata.

  Spre sfarsitul distractiei ne-a zis despre ce tre' sa facem daca suntem bolnavi si anume ca tre' sa suni neaparat in dimineata aia si sa ii spui sefului ca esti lesinat. Si ca tre' sa facem asta pentru caaaaaa... da, sigur, vor sa stie daca esti beat la ora 8 dimineata sau daca incerci sa minti a suta oara... dar mai ales pentru ca tu esti responsabilitatea lor. Ei trebuie sa aibe grija de tine. Daca nu raspunzi, nu anunti, ei trimit om acasa sa vada daca esti bine. Si s-a intamplat ca omul sa fie jumate mort si l-au salvat, asa cum s-a intamplat si ca omul sa fie... atentie... incuiat in baie! A ramas blocat in baie omul! :)))))))) 

  Apoi a venit si aia cu transportul gen daca vrei sa vii cu bicicleta la munca, Primaria te imprumuta de bani sa iti iei ce bicla vrei tu si platesti in rate pe multe luni, iti da loc de parcat bicicleta si... exista DUSURI la fiecare etaj ca sa nu vii la munca transpirat. Plus 20 de pence per mila! Dupa care ni s-a spus ca din cauza ca Portsmouth e oras naval, Primaria este Armed Forces Friendly Employer, adica daca te treci in rezerva armatei sau ai sot-sotie care e in armata, ti se da concediu cand au ei sau esti lasat sa pleci in alte tari unde sunt ei trimisi. 

  Io in armata nu ma duc, va zic sincer. Dar la oamenii astia mi-am propus sa lucrez pe viata. Este incredibil ce discutii am auzit azi, cu cata pasiune isi pun oamenii astia vietile la inaintare pentru alti oameni. Este un biznis. Unul de succes. Asa functioneaza un oras civilizat. 

Turnul Spinnaker noaptea


5 comentarii :

  1. Imi place din ce in ce mai mult orasul si incep sa il cunosc prin descrierile tale ca altfel vazut pe harta pare un orasel ca oricare altul din Anglia.
    In plimbarile tale prin tot orasul ar fi super daca ai face cateva poze pe zi la orice (case, strazi, magazine) si o data pe sapt le-ai pune aici.
    Iti multumesc anticipat :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exista poze aici. Apropo, de ce aș face asta pentru tine? Nu ți se pare că ceri cam mult? Nu ți ai lăsat nici măcar numele real iar eu ar trebui să fac poze pentru tine?

      Ștergere
    2. Am inteles, tie ti-e frica de internet :)))))))) Da' mie n-ar trebui sa imi fie frica de tine, da? De un anonim numit John Smith! :))) Auzi, sper ca esti constient ca daca esti PE NET stie toata planeta cine esti, adica acel Google de care ti-e teama ca te "indexeaza". Stai calm, nu se indexeaza nimic, se indexeaza daca esti in titlul unui articol, in comentarii nu te gaseste nici mama lu' Pazvante. Si da, esti paranoic. Iti doresc o viata de succes in continuare! Fara poze de la mine, ca poate ca ma afla Google unde traiesc si doamne-fereste-apara-si-pazeste! :)))))))))))

      Ștergere